Array ( [0] => potential-reach-lengva-facebook-apgaule-reklamdaviams ) "Potential reach" - lengva Facebook apgaulė reklamdaviams
EN
Blogas

"Potential reach" - lengva Facebook apgaulė reklamdaviams

Unplash nuotrauka

Rugpjūčio 16 d. pasirodė žinutės, jog paduotas ieškinys teismui dėl to, kad JAV miestuose ir valstijose Facebook rodoma potenciali sklaida buvo kur kas didesnė negu iš tikro yra pateikiama oficialiuose statistiniuose duomenyse. Ieškinys buvo paduotas Kanzase registruotos įmonės, kuriame teigiama, jog Facebook dirbtinai išpučia potencialaus pasiekiamumo (angl. „potential reach“) skaičių tuo suklaidindamas reklamdavius, kad jie pirktų daugiau reklamos nei iš tikro reiktų. Didžiausias nesutapimas matosi tarp 18-34 metų žmonių. Pavyzdžiui, pagal JAV statistikos departamentą, Čikaga turi 0,808 mln. 18-34 metų amžiaus gyventojų. Facebook duomenimis potencialus pasiekiamumas pakyla net iki 1,9 mln. Tokie netikslumai net negali būti paaiškinti kelių profilių turėjimu, pagal duomenis ne visi gyventojai turi veikiančią Facebook anketą.

 
FB accounts in Lithuania
Infogram

Netikslumai yra fiksuojami ne tik Amerikoje, bet ir Lietuvoje. Remiantis Lietuvos Statistikos departamento duomenimis, 2018 metų sausio mėnesį Lietuvoje buvo 0,6 mln. 18-34 metų gyventojų. Pasak Facebook platformos, tokių gyventojų ten yra net 0,8 mln. Tai yra trečdaliu daugiau nei tokių gyventojų yra visoje Lietuvoje. Nesutapimai matomi visose Lietuvos apskrityse, kurie svyruoja iki 70%. Didžiausi nesutapimai yra Vilniaus apskrityje – 63% didesnis Facebook potencialus pasiekiamumas nei yra gyventojų Vilniaus apskrityje. Dalį galima pateisinti, kadangi dalis Vilniaus gyventojų nėra deklaravę gyvenamosios vietos sostinėje ir tas galimai išaugina šį skaičių. Nesutapimai matomi ir Kauno apskrityje (36% didesnis Facebook potencialus pasiekiamumas), Klaipėdos (30% didesnis) ir Šiaulių (12% didesnis). Pagal statistikos departamento duomenis didėja tik 3 apskritys: Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Facebook teigia, jog vartotojo lokacija yra skaičiuojama pagal tai, ką jis pateikia savo profilyje ir pagal dabartinį IP adresą. Taigi, vienas žmogus priskiriamas vienai lokacijai, tačiau realiai nebūtinai gali gyventi ten, kur yra priskiriamas. Taip pat IP adresas gali būti pakeistas spec. programų pagalba, o lokacijos pakeitimas nebūtinai deklaruotas Facebook tinkle (pvz. emigrantai). Per 5 metus iš Lietuvos emigravo 121 tūkst. 18-34 amžiaus žmonių, 58 tūkst. atvažiavo į Lietuvą. Skirtumas 63 tūkst., tačiau tai nėra tas skirtumas, kuris galėtų paaiškinti Facebook nesutapimus. Tuo labiau, Facebook platformoje gyvenamoji vieta važiuojant į užsienį nekeičiama laikinai, tai yra maksimaliai 1-2 metus.

 
Emigracija Lietuvoje 18-34 m.
Infogram

Taigi, Facebook „potential reach“ nesutapimui su realiu gyventojų skaičiumi 18-34 metų grupėje yra kelios galimos priežastys:

  1. Facebook apgavystės. Kol kas Facebook apie kaltinimus viešai nepasisakė, yra tik nurodyti vieno darbuotojo parodymai, jog skaičiai yra dirbtinai padidinti PR tikslais.
  2. IP nesutapimai specialių programų pagalba. Tai labiau populiaru tarp indų, kurie keičia savo IP adresus į vakarų šalis. Tačiau Facebook skelbia, kad tuos „fake“ profilius vis panaikina.
  3. Kelios Facebook anketos – pagal Facebook skaičius trečdalis 18-34 metų žmonių turėtų turėti po 2 anketas, kas yra nelabai realu. Pagal Kantar TNS duomenis, 95% šio amžiaus žmonių naudojasi Facebook paskyra bent kartą per mėnesį, tačiau apklausoje nenurodoma, kiek paskyrų turi vienas vartotojas.
  4. Emigrantai, kurie nepakeitė gyvenamosios vietos. Tokių daugiausiai galėtų būti 36 tūkst. (Net emigracija 2016-2017 metais).

Sudėjus visas nesutapimų galimybes, peršasi mintis, kad Facebook tikrai labai stipriai suapvalina potencialų rodomą pasiekiamumą 18-34 metų grupėje. Viena to priežasčių yra ta, jog norint pasiekti kuo daugiau žmonių, reikia investuoti daugiau pinigų. Pasikliauti Facebook rodomu potencialiu pasiekiamumu tikrai negalima. Realybė tokia, kad šios tikslinės grupės (18-34 metų žmonių) Facebook reklamų pasiekiamumas gali būti maksimaliai apie 640 tūkst. žmonių. Toliau skaičiai nedidės arba didės labai lėtai (Facebook rodomas „potential reach“ Lietuvoje 800 tūkst.).

Facebook ne tik pateikia netikslius skaičius, bet ir praeitą savaitę apribojo trečiosioms šalims pateikiamus duomenis apie influencerius Facebook bei Instagram platformose dėl GDPR reglamento. Gegužės mėnesį Vokietijos tinklaraštis AllFacebook.de nutekino informaciją apie Facebook planus pristatyti naują platformą, kuri leis prekiniams ženklams susirasti sau tinkamus influencerius pagal įvairius parametrus. To pasekoje, viena didžiausių influencerių duombazių Deep Social paskelbė, kad nuo rugpjūčio 20 d. nebegalės teikti savo paslaugų susijusių su Facebook ir Instagram, nes šios platformos atšaukė duombazės licenziją naudoti jų duomenis. Facebook tampa monopolija ir čia, kuri galės žaisti su duomenimis kaip tik nori.